Een interactieve weerbaarheidstraining voor kinderen van 9-12 jaar.
Tijdens de les ligt de nadruk vooral op DOEN en ERVAREN, via spel- en bewegingsmomenten.
We ronden nadien telkens af met een kringgesprek en een reflectiemoment om meer inzicht te krijgen in ons eigen gedrag.
Er worden handvatten aangereikt om mentaal sterker te staan, op te komen voor zichzelf en voor anderen en te leren samenwerken.
De 3 grote pijlers in deze training:
1) ZELFBEHEERSING EN EMOTIEREGULATIE
in staat zijn rustig te blijven in bepaalde situaties
ons eigen gedrag aan te passen
leren kiezen hoe je reageert, zodat je jezelf en anderen niet schaadt
leren omgaan met, en het uiten van je eigen emoties
herkennen en aangeven van eigen grenzen
grenzen van anderen herkennen en respecteren
2) ZELFVERTROUWEN
kennen van je eigen kracht en kwaliteiten
uitdagingen en lastige situaties durven aangaan
weerbaar zijn bij tegenslagen
jezelf de moeite waard vinden
stevig staan (letterlijk en figuurlijk)
kiezen voor jezelf en je desnoods afsluiten van groepsdruk
naar oplossingen zoeken
zelfstandig beslissingen nemen
3) ZELFREFLECTIE
reflecteren op eigen gedrag, emoties en gedachten
inzicht krijgen op welke manier we reageren in bepaalde situaties
luisteren, observeren en lezen van lichaamstaal
bewust worden van wat het effect is van ons gedrag (op onszelf en anderen)